Gen Z rikkoi myyntifunnelin?

Vogue Business julkaisi aiemmin tänä vuonna artikkelin "Gen Z Broke The Marketing Funnel". Artikkelissa pohditaan, onko markkinoinnin AIDA-malli (Awareness, Interest, Desire, Action) jäämässä historiaan ja pitääkö yritysten jatkossa keskittyä luomaan "Inspiration, Exploration, Community ja Loyalty"?

Artikkelissa tutkittiin sekä Z-sukupolvea että milleniaaleja

Lukujen valossa tilanne näyttää tältä:


  • 35 prosenttia kokee, että saattaisi jättää ostoksen suorittamatta, jos tuotteesta ei löydy riippumattomien tahojen arvosteluja netistä.

  • 55 prosenttia kokee, että yrityksen eksklusiivinen kontsa (somesisältö) saa firmat näyttämään coolimmilta, siinä missä markkinointiviestintä koetaan valheelliseksi.

  • 51 prosenttia puolestaan arvostaa yritysten aktiivista kommenttikenttää somessa.

Lisäksi kasvava osuus ihmisistä käyttää somea tiedonhakuun.
Tiktokin algoritmi osaakin taitavasti kohdistaa sisällön oikealle kohderyhmälle tekstin perusteella.

Kaikki tämä tukee sitä, että rohkea ja autenttinen somesisältö ja asiakkaiden näkeminen yhteisönä on kasvava trendi.

Henkilökohtaisesti uskon, että etätyövuodet ovat lisänneet yhteisöllisyyden kaipuuta. Yhteisöllisyys ei synny pakotetusta läsnäolosta, vaan aidosta kaksisuuntaisesta vuorovaikutuksesta.


Niin B2C kuin B2B yritysten kannattaakin opetella luomaan asiakkailleen yhteisö. Kokeilkaa mikä teille toimii; mikä kasvattaa yhteisöllisyyttä ja millaista voisi olla teidän yrityksen näköinen ja kuuloinen luova sisältö.


TikTokissa ei tule toimimaan se sisältö, mitä teette muihin kanaviin. Siellä toimii nopeat hoksottimet, hauskuus, kyky nauraa itselle ja taito tarttua trendeihin - tai jopa luoda niitä.


Laita viestiä, jos mietit miten juuri sinun yritys voisi hyötyä TikTokista.